Πόση άθληση χρειάζονται οι μαθητές για να μην είναι παχύσαρκοι;
|
Η φυσική αγωγή είναι παραδοσιακά το μόνο σχολικό μάθημα με σκοπό να προετοιμάσει τα παιδιά για έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Με τα ποσοστά παχυσαρκίας να αυξάνονται παντού στην Ευρώπη, μπορεί η άθληση στα σχολεία να κάνει τη διαφορά; Και, αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις;
Κάθε χρόνο πάνω από 400.000 περισσότερα παιδιά είναι υπέρβαρα, δηλαδή 1 στα 4 παιδιά σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι υπέρβαρο. Το ποσοστό των παχύσαρκων παιδιών έχει φτάσει πια τα 3 εκατομμύρια (ενώ το ποσοστό των υπέρβαρων κυμαίνεται γύρω στα 14 εκατομμύρια)! Η παχυσαρκία μάλιστα είναι υπεύθυνη για το 7% των δαπανών υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πολλές από τις αρρώστιες που μαστίζουν τους ενήλικες (πχ οστεοπόρωση, καρδιαγγειακές παθήσεις, κλπ) θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν τα άτομα αυτά είχαν αθληθεί στα νιάτα τους! Τα αθλήματα βοηθούν επίσης τους νέους να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και ομαδικό πνεύμα, ενώ καταπολεμούν το κάπνισμα, την καθιστική ζωή και την παχυσαρκία.
Να φάμε λιγότερο...ή να αθληθούμε; Ιδού το ερώτημα!
Ο πρώην ολυμπιονίκης στην ξιφασκία και νυν Ούγγρος ευρωβουλευτής Pál Schmitt (από την Ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και των Ευρωπαίων Δημοκρατών) συνέταξε πρόσφατα έκθεση για το ρόλο της άθλησης στην εκπαίδευση. Η έκθεση αυτή, που έχει ήδη εγκριθεί από την κοινοβουλευτική επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας και που ψηφιστηκε το Νοεμβριο που πέρασε αφορά ειδικότερα τη φυσική αγωγή στα πλαίσια του σχολείου.
"Η έκθεση θέλει να επιστήσει την προσοχή των εθνικών και διεθνών εκπαιδευτικών φορέων στη σχέση μεταξύ του σχολείου και της υγιεινής διαβίωσης. Ενώ τα ποσοστά παχυσαρκίας αυξάνονται στους μαθητές, ο χρόνος που αφιερώνεται στη φυσική αγωγή μειώνεται", σύμφωνα με τον εισηγητή της έκθεσης.
Πιο ενδιαφέροντα και καλύτερα εξοπλισμένα προγράμματα φυσικής αγωγής
Η έκθεση του κ. Schmitt τονίζει ότι σήμερα η φυσική αγωγή παρουσιάζει ορισμένα προβλήματα, όπως είναι η περιθωριοποίησή της. Από το 2002, ο χρόνος που αφιερώνεται στο μάθημα της φυσικής αγωγής έχει μειωθεί σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση από 121 στα 109 λεπτά την εβδομάδα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και από 117 στα 101 λεπτά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αντίθετα, οι ειδικοί συνιστούν σε παιδιά αλλά και ενήλικες να ασκούνται τουλάχιστον επί μία ώρα την ημέρα! "Η φυσική αγωγή συχνά θυσιάζεται στο βωμό άλλων μαθημάτων", είπε χαρακτηριστικά ο κ. Schmitt.
Άλλα προβλήματα που εντοπίζει η έκθεση είναι ότι το περιεχόμενο των μαθημάτων δεν είναι συχνά ελκυστικό για τους μαθητές και ότι οι δάσκαλοι δεν είναι επαρκώς καταρτισμένοι. Επιπλέον, τα μαθήματα φυσικής αγωγής δεν χρηματοδοτούνται καταλλήλως. Συχνά μάλιστα λείπει ο συντονισμός μεταξύ των σχολικών και των εξωσχολικών δραστηριοτήτων των μαθητών.
Γίνετε αθλητές...τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα!
Η έκθεση του κ. Schmitt παροτρύνει τα κράτη μέλη να προβούν σε ενημερωτικές εκστρατείες, αλλά και να καταστήσουν τη φυσική αγωγή υποχρεωτική στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θα πρέπει επίσης οι Ευρωπαίοι ηγέτες να δεχτούν να γίνονται στα σχολεία τουλάχιστον 3 μαθήματα φυσικής αγωγής την εβδομάδα, ενώ χρειάζεται επίσης να ενισχυθεί η ένταξη ευαίσθητων ομάδων στα μαθήματα φυσικής αγωγής (πχ. μουσουλμάνων, παιδιών με ειδικές ανάγκες, κλπ).
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Schmitt, "ως πρώην ολυμπιονίκης, συνιστώ στα παιδιά να ασκούνται καθημερινά, είτε μέσω σχολικών είτε μέσω εξωσχολικών δραστηριοτήτων, και στους ενήλικες να ασκούνται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα. Προσωπικά είμαι "θαμώνας" της πισίνας και πηγαίνω συχνά στο γυμναστήριο, είπε".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου