Κυριακή, Δεκεμβρίου 14

Κρίση και κουλτούρα κατανάλωσης

H οικονομική και κοινωνική κρίση όπως ήταν αναμενόμενο έχει μειώσει σημαντικά την οικονομική θέση και την αγοραστική δύναμη των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, επίσης, ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού εξαιτίας της μεγάλης πτώσης στην οικονομική δραστηριότητα έχει μειώσει σημαντικά τις δαπάνες του, γιατί όμως φτάσαμε ως εδώ;

Αν προσπαθήσουμε να ψάξουμε τις αιτίες θα διαπιστώσουμε ότι, στις μέρες μας ένα μεγάλο μέρος από το διαθέσιμο εισόδημα αρκετών οικογενειών προορίζεται για την εξόφληση των δόσεων στα διάφορα δάνεια, για την εκπαίδευση των παιδιών, για την αγορά βασικών ειδών διατροφής, για αγορά ενέργειας, την συντήρηση του σπιτιού και του αυτοκινήτου κτλ. Στην παρούσα συγκυρία αρκετοί συνάνθρωποι μας δεν μπορούν να καλύψουν με το εισόδημα τους ούτε τις βασικές τους ανάγκες και μαζί τους χιλιάδες νέοι άνθρωποι αδυνατούν να αγοράσουν ακόμη κ ένα σάντουιτς στο σχολείο τους!. Αυτή τη στιγμή η κατάσταση έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην έξοδο των ανθρώπων στα εστιατόρια, στη διασκέδαση, στα ταξίδια, στην αγορά ειδών ένδυσης κτλ. Τα φαινόμενα προκαλούν άγχος και ψυχολογικές αλλαγές στη συμπεριφορά των ανθρώπων με ότι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα ζωής.


Τα αδιέξοδα όμως δεν δημιουργήθηκαν σήμερα, οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών από το 2000 και μετά αυξήθηκαν, σε αρκετές περιπτώσεις παραπάνω από 100%, χωρίς αντίστοιχη αύξηση των μισθών και των εισοδημάτων. Το φαινόμενο επιδείνωσε τη φτώχεια και τις ανισότητες, το μέγεθος του προβλήματος είναι τεράστιο. Το οικονομικό κλίμα σε όλους τους τομείς είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο και φαίνεται, η πτώση των πωλήσεων στα καταστήματα είναι μεγάλη και απότομη. Επιπλέον, υπάρχουν και χιλιάδες άνθρωποι που καθημερινά ψάχνουν να αγοράσουν φθηνά είδη πρώτης ανάγκης, σε αρκετά όμως από αυτά τα είδη και σύμφωνα με έρευνες και στοιχεία που έχουν δει κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας η βιομηχανική παραγωγή προκειμένου να μειώσει το κόστος χρησιμοποιεί ουσίες που έχουν σημαντική και μετρήσιμη αρνητική επίδραση στην υγεία του ανθρώπου.

Συμπερασματικά και με βάση τις ενδείξεις, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ως ένα μεγάλο βαθμό τα καταναλωτικά πρότυπα μας έχουν, εμμέσως πλην σαφώς επιβληθεi.Καθώς όμως φαίνεται ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων της διεθνούς οικονομικής κρίσης στην πραγματική οικονομία θα είναι το κλείσιμο επιχειρήσεων και οι απώλειες θέσεων εργασίας και εισοδημάτων, έτσι εκτιμάται ότι η καταναλωτική κρίση θα αλλάξει και την καταναλωτική συμπεριφορά του συνόλου της κοινωνίας. Σύμφωνα με μελέτες σε ολόκληρο τον κόσμο η κουλτούρα κατανάλωσης αναμένεται να παρουσιάσει στο άμεσο μέλλον σημαντικές μεταβολές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: