Παρασκευή, Νοεμβρίου 14

Αυξάνεται ο Αναλφαβητισμός

Ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει το φαινόμενο του αναλφαβητισμού στη χώρα μας.
Όπως φαίνεται από στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας αναλφάβητο θεωρείται το 3,6% του πληθυσμού, όμως, στην πραγματικότητα καθώς δεν υπάρχει η δυνατότητα συνολικής καταγραφής, οι υπεύθυνοι θεωρούν ότι τα ποσοστά όσων δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση ξεπερνούν το 10%. Αν σε αυτά προστεθούν και οι κοινωνικές ομάδες που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στη γνώση, τα επίπεδα του αλφαβητισμού αυξάνονται.

Χιλιάδες είναι και οι λειτουργικά αναλφάβητοι, δηλαδή όσοι δεν έχουν αποκτήσει τις στοιχειώδεις γνώσεις και ικανότητες, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε δραστηριότητες που προϋποθέτουν γραφή, ανάγνωση και αριθμητική, ανάμεσά μας υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να συμπληρώσουν ούτε μια απλή αίτηση. Σύμφωνα με στοιχεία πάνω από το 45% του πληθυσμού είναι υποεκπαιδευμένοι.

Στις αγροτικές και ημιαστικές περιοχές τα ποσοστά είναι υψηλότερα σε σχέση με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Υψηλά ποσοστά έχουν εντοπιστεί στην Κεντρική Μακεδονία, στην Πελοπόννησο, στην Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα.

Οι οικονομικές δυσκολίες είναι η βασική αιτία που ωθεί τους περισσότερους να διακόψουν το σχολείο. Σημαντικές είναι όμως και άλλες αιτίες, κυρίως όσες σχετίζονται με το εκπαιδευτικό σύστημα. Στα σχολεία οι καθηγητές των λυκείων, κυρίως οι φιλόλογοι, μιλούν για γραπτά τα οποία δείχνουν ότι οι μαθητές δεν μπορούν να κατανοήσουν το περιεχόμενο των βιβλίων.

Το φαινόμενο εκτός των άλλων, δεν ευνοεί την ανάπτυξη της προσωπικότητας, μειώνει την παραγωγική δύναμη και την αποδοτικότητα.
Στα ιδιαίτερα αρνητικά και ανησυχητικά είναι ότι, το ζήτημα δεν βρίσκεται στο επίκεντρο του δημόσιου ενδιαφέροντος. Σε αυτό έχει συμβάλει και το γεγονός ότι υπάρχει σοβαρή διολίσθηση από την έννοια της γνώσης, στην έννοια της κατάρτισης.

7 σχόλια:

Katerina είπε...

αυξάνεται ο αναλφαβητισμός εφόσον εχουμε εισροή αλλοδαπών.

Ανώνυμος είπε...

Τα επίπεδα παντελούς αναλφαβητισμού είναι χαμηλά, ωστόσο, είναι υψηλό το ποσοστό του πληθυσμού που διαθέτει ανεπαρκείς δεξιότητες, όσον αφορά τις στοιχειώδεις γνώσεις γραφής ανάγνωσης και κρίσης, αυτοί είναι οι «λειτουργικά αναλφάβητοι» το ποσοστό είναι μεγάλο, δες γύρω σου, βγες λίγο από το γραφείο σου!.

Το πρόβλημα με τους μετανάστες είναι ότι γνωρίζουν να διαβάζουν και να γράφουν στη μητρική τους γλώσσα, δεν γνωρίζουν στη γλώσσα υποδοχής, όλοι αυτοί εντάσσονται στους λειτουργικά αναλφάβητους.

Katerina είπε...

ξέρεις πολύ καλά οτι το γραφείο μου σχετίζεται με την εκπαίδευση

Ανώνυμος είπε...

Το δικό σου γραφείο μπορεί να σχετίζεται με την εκπαίδευση, όμως αυτό που χαρακτηρίζει τη διοίκηση της εκπαίδευσης, σε κεντρικό επίπεδο είναι η ακαμψία, οι περιφερειακές διοικήσεις συναινούν σιωπηρά μέσω της γνωστής οδού των πελατειακών σχέσεων που αποτελεί μια αποδοτική συνταγή για λίγους. Όλα αυτά αλλά και άλλα πολλά συρρικνώνουν την πράξη και αποτελούν τροχοπέδη ακόμη και για τα αυτονόητα, οι δυσλειτουργία αποτελεί προσανατολισμό. Τα πάντα ανάγονται σε έναν υποκειμενικό και εξατομικευμένο ορισμό της κατάστασης. Έτσι το σύστημα γίνεται μη λειτουργικό.


Y.Γ. «κόλλησες» κ εσύ το «ελάττωμα» της ακαμψίας

Katerina είπε...

λάθος στα γραφεια αυτά και στη θέση μου δε μπορει παρά να υπάρχει ευελιξία

Ανώνυμος είπε...

Μερικές φορές έχεις χιούμορ!

Ανώνυμος είπε...

Τα παιδακια, ερχονταια αποβλακωμενα συνηθως απο τα σπιτια τους,λογω αδιαφοριας απο τους γονεις τους, λλα και προσκολλησης στην τηλεοραση με τις ωρες.
Εκεινα που πανε στους παιδικους σταθμους, η στα νηπιαγωγεια, δε νομιζω οτι εχουν καλυτερη τυχη.
Αυτο το ειδα στγην πραξη αυτο τον καιρο, οταν ασχοληθηκα με ενα παιδακι 3 χρονων,που ειχε ηδη καοια προπαιδεια.Ακουγε κασσικη και οπερα ετσι που μονο αυτη τη μουσικη θελει να ακουει, και το Σαββατο μεχρι της μια τη νυχτα.
Και παιρνοντας ενα μολυβι, "διευθυνει" και την ορχηστρα.
Στα γραμματα ομως, δεν ειχε ασχοληθει καθολου, οπως η μανα της, που την ειχα μαθει και διαβαζε βιβλια, οχι την αλφα βητα, απο δυομισυ χρονων.
Πηρα λοιπον, κατι πολυ εξυπνα βιβλια που βρηκα, που ηταν συνδυασμος παζλ και αλφαβηταριου, και ω του θαυματος, εκει που δεν εδιαφεροταν καθολου γι αυτα, αρχισε να ασχολειται με λυσσα, γιατι της αρεσαν και τωρα εχει μαθει τα γραμματα και τους αριθμους, μεχρι το 12, να τους ανγνωριζει και να τους γραφει και να τους λεει πολυ περισσοτερο.
"Νατο και το πεντε με την κοιλιτσα", λεει.επειδη το 5, εχει αυτη τη στρογγυλαδα στη μεση.
Εσεις τι λετε; Τα παιδακια που δεν εχουν καμμια προσοχη και αναλωση φαιας ουσιας απο τους γονεις και συγγενεις, θα ειναι στατιστικα, στο ιδιο επιπεδο, με το κοριτσακι αυτο;
Οπως η μανα της που οταν την πηγαν στην Ερασμειο, για να την γραψουν, ΑΦΟΥ ειχαν αρχισει τα μαθηματα,(πραγμα αδιανοητο, οπως ξερετε, γι αυτο το σχολειο),και αφου τη ρωτησαν μερικα πραγματακια, εκπληκτοι για το τι ηξερε το κοριτσι εκεινο, την εγραψαν αμεσως.
Μεχρι για πυρηνικη Φυσικη,ειχαμε κανει μαθηματα,απο τα τεσσερα,(αριθ. 4), χρονια.
Και οταν μιλαγαμε για το Θεο, στα τριαμισυ, και σε ερωτηση μου, μα που ειναι επι τελους εκινος ο Θεος, που εμεις, δεν τον βλεπουμε, μου απαντησε,στα τριαμισυ, επαναλαμβανω,και τα ηλεκτρονια υπαρχουν, αλλα ομως δεν τα βλεπουμε.
Καταλαβατε λοιπον, οτι αν περιμενετε να μαθουν γραμματα τα παιδια σας, μονο απο τους επαγγελματιες δασκαλους, που εχουν γεμισει προ πολλου δημοσιουπαλληλικη νοοτροπια, απο τη μια, και απο την απουσια δικης σας ενασχολησης με τα παιδια σας,για δικο σας καλο, πιο πολυ, παρα για των παιδιων σας, την κατσατε τη βαρκα.
Εγω εχω σαν υπερτατη χαρα, να ασχολουμαι με το μεγαλωμα ενος παιδιου, καλα, οχι ολων,και να το βλεπω να αλλαζει σιγα σιγα και να γινεται ανθρωπακι απο ζωακι που ειναι οταν γεννιεται.
Να βλεπω τα ματακια του, να λαμπουν απο ευτυχια, οταν ανακαλυπτει κατι καινουριο.
Ειναι σα να γυριζω κι εγω σ εκεινα τα χρονια, και να γινομαι κι εγω παιδι.(Κι ας κοντευω τα 70).